Thursday, July 7, 2011


Assalamualaikum :)


Firman Allah SWT dalam Surah al - Nur ayat 32 :


"Dan kahwinkanlah orang- orang bujang (lelaki dan perempuan) di kalangan kamu,dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu,lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin,Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya),lagi Maha Mengetahui."

-------------------------------------------------------------------------------

Sahl bin Sa'ad meriwayatkan:


"Seorang perempuan telah datang kepada Rasulullah SAW lalu dia berkata,"Siapakah yang mahu mengahwininya?" Lalu seorang lelaki berdiri seraya berkata:"Saya,Rasulullah. Lalu Nabi SAW berkata kepadanya: Berikanlah mahar kepadanya walaupun sebentuk cincin daripada besi. Lalu lelaki itu menjawab,"Saya tidak punya,ya Rasulullah. Kemudian Rasulullah SAW bersabda,"Kini aku kahwinkan kamu dengan mahar ayat-ayat al- Quran yang ada pada dirimu.

(Riwayat Ibn Majh)

2 comments:

  1. baca review novel Quartet by Saidatul Saffaa tadi. ada la orang quote sikit dari novel tu. tertarik dgn satu quotation dr novel tu -

    "I just want... a bond yang halal untuk kita orang berdua. Macam hadis, tidak terlihat oleh dua orang yang saling mencintai selain pernikahan. I just want something.. yang halal. As simple as that. Even mak pun terkejut, and Mak tanya Ngah nak bagi anak orang makan apa? But... just have faith la. Allah pun cakap, jangan takut kahwin awal kerana takut miskin. Sebab Allah akan luaskan rezeki tu, lepas kahwin lagi luas. And I know I'm not doing maksiat. Plus, we're in the same uni. That's why... Ngah berani propose kat dia. Dan alhamdulillah, she agreed." Jeda"

    :D

    ReplyDelete
  2. Laki tu mau fikir ke arah tu. tak boleh ckp apa la kan,nt ada je nak kena marah balik. we are in the same shoes babe :(

    ReplyDelete